«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»      عاقلان هدایت یافته،حرفها را میشنوند و سپس بهترین را انتخاب میکنند(سوره مبارکه زمر آیه 18)      
کد خبر: ۶۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰
برنامه های فرهنگی ایران بعد از جنگ تحمیلی به رغم شدت آشفتگی ایران خیلی منظم و برنامه ریزی شده پیش رفت.
برنامه ای که بعد از ترسیم تمام مختصاتش میتوان به پیچیدگی آن پی برد و با تشکیل #حلقه_کیان به عنوان #ارباب_حلقه_های #روشن_فکری در ایران بعد از انقلاب رقم خورد.
ماهنامه #کیان معروفترین نشریه روشنفکری دینی پس از انقلاب اسلامی در ایران بشمار میرفت. #حلقه_کیان به عنوان معروفترین مرکز مطالعاتی نواندیشان و تجدید نظر طلبان در آغاز به توصیه شهید #حسن،_شاهچراغی از مدیران ارشد موسسه #کیهان برای ایجاد کنونی فکری و دینی تشکیل شده بود. این افراد به دعوت شهید در موسسه کیهان  دور هم جمع شدند و به انتشار ماهنامه #کیهان_فرهنگی تا سال ۱۳۶۹ پرداختند.
این گروه به این نتیجه رسیده بودند که تلفیقی از تجربیات مثبت تمدن غرب و بومی کردن آنها با ارزش های ایرانی_اسلامی بهترین راه کار برای توسعه کشور است . اعضا این گروه شیفتگی بسیاری به تمدن علوم و مفاهیم جامعه مدرن غربی داشتند و به مرور زمان از مواضع اصولی و دینی نظام جمهوری اسلامی فاصله گرفتند. و با شعار #توسعه_سیاسی_وپیوستن_به_نظام_جهانی_به_سوی_تمدن_و_تفکر_غربی_لیبرالیسم_حرکت_کردند.
دست اندرکاران ماهنامه #کیان با عناصری همچون . #بیژن_حکمت ضد انقلاب فراری از کشور #رامین_جهانبگلو #داریوش_شایگان از همکاران ساواک و از عناصر #رضا_پهلوی #میرزا_آقا_عسکر معروف به مانی و از عناصر وابسته به سازمان #چریکهای_فدایی_خلق و دیگران مرتبط گردیدند.


#دکتر_سروش_درکنار_نصر_حامد_ابوزید

#دکتر_سروش_درکنار_نصر_حامد_ابوزید

#ظهور_کیان
اعضای کیان در ابتدا قصد داشتند نام #نمون را برای نشریه خود برگزینند ولی از آنجا که بنیاد کیان آمریکا در صدد انتشار نشریه ای در داخل کشور بود این طیف از طریق #محجوب، نمایندگی این بنیاد را میپذیرند.
درباره بخش اندیشه نشریه #کیان رضا تهرانی میگوید (( این گروه همفکران تقریبا همانهایی بودند که بعدها به حلقه کیان مشهور شدند.))




اعضا این حلقه ابتدا افکار و عقاید خود در ماهنامه #کیان_فرهنگی در زنان سرپرست #سید_محمد_خاتمی در موسسه کیهان به چاپ می رساندند .




#باغی_انقلاب و #ریچارد_فرای بزرگترین جاسوس زنده

بعد از بسته شدن #کیهان_فرهنگی و استعفای خاتمی از موسسه کیهان این جریان به همراه برخی از نویسندگان مجله #زن_روز این موسسه دسته جمعی کیهان استعفا دادند و مجله کیان از اواخر سال ۶۹ و همچنین نشریه #زنان  را راه اندازی کردند.

#نتایج_سیاسی_یک_تهاجم_فرهنگی
تلاش این حلقه فکری _سیاسی در دوم خرداد سالد۱۳۷۶ به بار نشست  و پس از دوم خرداد این حلقه به عنوان یک سایه موازی جنبش اصلاح طلبی در پیشبرد برنامه های آن عمل کرد.
کیان ارتباط بسیار نزدیک با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشت. به خصوص سه نفر از معاونین این وزارتخانه ( #آقایان_گرانپایه #قاضی #ومصطفی_تاجزاده به صورت دوجانبه عمل میکردند ارتباط کیان و ارشاد ۱۳۷۲ یعنی تا پایان دوره مسئولیت #خاتمی در ارشاد ادامه پیدا کرد.



                                                         #ابطحی_محمدعطریانفر #سعید_شریعتی در ندامتگاه




#حلقه_آیین_حلقه_گفتمان_دوم_خرداد
#سید_محمد_خاتمی بعد از استعفا از وزارت فرهنگ و ارشاد درخواست مجوز نشریه ای به نام #آیین را داد تا از آن به عنوان تریبونی برای افکار خود و همفکرانش استفاده کند.در آن زمان برخی از افراد حلقه #کیان همراه با #خاتمی #آیین را شکل دادند.

#حلقه_سلام_مروج_گفتمان_تقابل_از_درون
میتوان گفت که حلقه #سلام بعد از رحلت امام نقشی محوری در تفرقه های به وجود آمده در جامعه داشته است و تولد ان همزمان با تولد حلقه کیان بود.



حسینعلی قاضیان یکی از اعضای اصلی شکل دهنده حلقه #سلام و متهم ردیف اول پرونده جاسوسی #موسسه_آینده در جریان بازجویی خود به انحراف عقیدتی خود و #عبدی و #علوی_تبار  اشاره میکند (( ما از نظر فکری دچار انحراف بودیم و معناهای فکری ما به گونه ای بود که امریکایی ها آن را نورد توجه قرار دادند و احیانا افکار مارا در مسیر امیال خود ارزیابی میکردند.




#حسینعلی_قاضیان در ادامه گفت ؛ نوع اعتقاداتی که گروه ما و به خصوص مطالبی که دکتر  #عبدالکریم_سروش در کنفرانسهای خارجی بیان میکرد سبب میشد که اختلاف فکری ما با مبانی انقلاب روز به روز بیشتر شده و به همان میزان به افکار و امیال آمریکایی هایی که خواهان براندازی نظام جمهوری اسلامی  بودند نزدیک شویم.



#عباس_عبدی که یکی از پایه های تشکیل #حلقه_کیان به حساب می آمد به معاونت این مرکز رسید و هم زمان با حضور او #مجید_محمدی #عمادالدین_باقی #علیرضا_علوی_تبار #محسن_سازگارا و #سعید_حجاریان عناصر شاخص این مرکز بودند که طراحی بخشهای این مرکز را نیز به عهده داشت.




#خاتمی_و_پرنس_چارلز




مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری تا سال۱۳۷۲ که #حسن_روحانی جای #موسوی_خوئینیها را گرفت مطلقا در انحصار حلقه های کیان سلام و #عصرما بود پس از آن نیز به دلیل مشی حسن روحانی و معاون او #عطاالله_مهاجرانی حلقه کیان تاحدود زیادی #نفوذ خود را در این مرکز حفظ کرد.



#جان_هیک و #عبدلکریم_سروش
جان هاروود هیک ‏ فیلسوف دین و نظریه پرداز تکثرگرایی دینی است. او در اسفندماه ۱۳۸۳ سفری به ایران داشت.

تاریخ مرگ: ۹ فوریهٔ ۲۰۱۲، بیرمنگام، بریتانیا


دکتر سروش گشادگی و فضای باز سیاسی پس از دوم خرداد به زیان #کیان تمام شد چرا که برخی از اعضای این حلقه ناهمگون به نقل و جدل با یکدیگر و افشاگری درباره همدیگر پرداخت.



#حلقه_همشهری ( مجمع اضداد با هدفی مشترک )
#کرباسچی زمانی شهرداری تهران را تحویل گرفت که اعتراضات گسترده ای به لحاظ ناکارآمدی علیه شهرداری وجود داشت به همین جهت #کرباسچی با یک چک سفید امضای رئیس جمهور اداره پایتخت را به عهده داشت به همین جهت وی فارغ از چشمهای نظارت نمایندگان یا محدودیتهای قانونی شهرداری را سروسامان داد دوسال بعد شهرداری تهران به یک #امپراطوری بزرگ تبدیل شد.
کرباسچی برای راه اندازی همشهری ابتدا سراغ سید ابراهیم نبوی رفت ولی به دلیل اختلافات شخصی مهاجرانی و نبوی این همکاری سر نگرفت پس از آن #احمدستاری مسئول راه اندازی پروژه همشهری شد.
جالب این است که احمد ستاری ۶ سال بعد در روز ۲۴ آذر که همشهری را راه انداخته بود از سوی #سعید_حجاریان مسئول راه اندازی روزنانه #صبح_امروز میشود .
#احمدستاری در ابتدای راه اندازی پروژه همشهری #بهروز_گرانپایه را مسئول بخش فرهنگی تحلیلی و #احمد_دریانی را مسئول بخش خبری و دبیر تحریریه میکند.

دبیر سرویس اقتصادی روزنامه #همشهری #سعیدلیلاز و #اکبرگنجی نیز دبیر سرویس اندیشه همشهری بود.

#رضا_تهرانی نیز یکی از مسئولین اصلی همشهری در سال های آغازین انتشار بود. رضا تهرانی #اکبرگنجی #مصطفی_رخ_صفت #بهروز_گرانپایه و #محمودشنس_الواعظین چهار عنصر پایه گذار مجموعه مجموعه #کیان در آذر ۱۳۷۰ بودند که حالا با کار در همشهری امکانات وسیعی برای تبلیغ افکار خود پیدا کردند.

اما درج مطالب #ضدانقلابی در #همشهری سبب واکنش شدید حجت الاسلام #هاشمی_رفسنجانی شد و کرباسچی به ناچار عذر همکاری #رخ_صفت #شمس_الواعظین و #فرهمند را خواست.
#کرباسچی برای انتشار اولین روزنانه رنگی کشور چاپخانه تازه ای را به نام #برگ_سبز راه اندازی کرد که تا آن روز رقیبی نداشت و برترین چاپخانه ای خاورمیانه در سال ۱۳۷۱ بود.



از سال ۱۳۷۳ مدیریت همشهری تحولاتی پیدا کرد. #عطریانفر که پس از وزارت کشور معاون وزیر نفت شده بود در این سال به همشهری آمد و عملا مسئول شد. #مهدی_کرباسچی پسر عموی #غلامحسین نیز سردبیر آن را به عهده گرفت و تا ۱۳۷۹ در این سمت قرار داشت.
#عطریانفر در سابقه سیاسی خود عضویت در باند #سید_مهدی_هاشمی را داشت.

حضور #کرباسچی و #عطریانفر افراد دیگر گروه #مهدی_هاشمی را نیز با #همشهری پیوند داده بود. #غلامعلی_نوریها #محمد_تقی_فاضل_میبدی #محمدعلی_رضایی و #عباسعلی_روحانی به صورتهای مختلف در این مجموعه به فعالیت مشغول شدند.
#کیان_محور_همگرایی_حلقه_های_اصلاحات
در نه ماه منتهی به سوم تیر ۱۳۸۴ دست کم هشت نفر از مقامات امنیتی و جاسوسی کشورهای #انگلیس_آمریکا_هلند و سایر کشورها تحت پوششهای دانشگاهی ، رسانه ای، و دیپلماتیک وارد تهران شدند .
ماموریت آنان تجدید ساختار و سازمان #فعالان_جامعه_مدنی برای کمک به پیروزی اصلاح طلبان در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود.



#جان_کین


اگر خرداد ۱۳۸۳ #ریچارد_رورتی در کسوت مغز متفکر #سازمان_سیا و #بزرگترین_فیلسوف_آمریکا در تهران مهمان اصلاح طلبان بود این بار #جان_کین به ایران آمد تا آخرین دستورالعملهای #کودتای_مخملی را به حلقه های #نفوذ منتقل کند.



#جان_کین از سال ۱۹۹۴ در مرکز مطالعات دموکراسی لندن پروژه #جامعه_مدنی _ایران را پایه گذاشت. او در دوره ریاست جمهوری #خاتمی پس از آشوبهای ۱۸ تیر ۷۸ به تهران آمد.

اما این سفر مصادف با یک رویداد مهم دیگر نیز بود حمله کم سابقه #کیان و روزنامه های زنجیره ای به مبانی و اسوه های دینی در این دوران به اوج رسیده بود.



#عبدالکریم_سروش در مصاحبه  با نشریه #اکسپرس گفت از #محمد_خاتمی خواسته که اجازه دهد در دانشگاه ها و مطبوعات مبانی مسلم دینی نقد و در صورت لزوم طرد شود تا بتوان #جامعه_مدنی را مستقر کرد.

هفته نامه #راه_نو نوشت: مخالفت محققان با #دین_کفرنیست و مجله کیان ارتداد را حق طبیعی #فرد میدانست از سوئی دیگر پروژه ساختن #گاندی_مسلمان و #اوسلاوهاول_ایران آغاز شده بود و اصلاح طلبان #محمد_خاتمی را شایسته این القاب میدانستند.




هفته نامه #راه_نو نوشت: مخالفت محققان با #دین_کفرنیست و مجله کیان ارتداد را حق طبیعی #فرد میدانست از سوئی دیگر پروژه ساختن #گاندی_مسلمان و #اوسلاوهاول_ایران آغاز شده بود و اصلاح طلبان #محمد_خاتمی را شایسته این القاب میدانستند.

در این طرح مبلغ ۴۰ میلیون دلار از بودجه ۹۰۰ میلیون دلاری این پروژه به #مبادلات_آکادمیک مراکز #اسلام_شناسی_غرب با #حوزه_ها و #دانشگاه_های_اسلامی اختصاص یافت.

هدف از گسترش این مبادلات جمع آوری اطلاعات حیاتی شناسایی و شکار #جاسوس_نفوذ در مراکز #درویشی محض تا سال ۲۰۱۰ یعنی ۱۳۸۹ بود.
یکی از اهداف این پروژه در ایران ایجاد موج فراگیر تبلیغاتی پیرامون #تحریفات_تاریخی_اسلام #هویت_غیرسیاسی_تشیع و #نسبت_دین_و_جامعه_مدنی بود تا به دین داران القا شود که تنها #اسلام_سکولار ضامن حیات #جامعه_مدنی است‌.




#جان_کین وارد ایران شد و با #آیت الله_عبدالکریم_موسوی_اردبیلی در قم دیدار داشت .کین رایزنی بسیاری با مشاوران رییس جمهور #خاتمی و مقامات حزب مشارکت ایران اعضا حلقه کیان و برخی روحانیون اصلاح طلب انجام داد که جزئیات آن مذاکرات تا کنون #محرمانه مانده است.



#مهاجرانی_در_دفتر مجله_سکولار_کلک_۱۳۷۲





واپسین روزهای خرداد ۱۳۸۴ پیس از برگزاری نهمین انتخابات ریاست جمهوری #مایکل_هیگناتیف رهبر #لیبرالهای پارلمان کانادا واز دستیاران #آیزایا_برلین_با_کردن به تهران در مقام یک‌مشاور سیاسی در کنار حزب کارگزاران ایران قرار گرفت.




وی با چهره های برجسته #تکنوکرات و #پراگماتیست جناح اصلاح طلب ملاقاتهای مفصلی داشت .



#یورگن_هابرماس نیز در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۱ به میزبانی #عطاءالله_مهاجرانی رئیس وقت مرکز بین المللی گفت و گوی تمدنها از آلمان به ایران آمد تا به تحلیل پروژه ناتمام #مدرنیته بپردازد و گزارش خود از چشم اصلاحات را در اختیار رئیس جمهور بگذارد گزارشی که چارچوب فعالیتهای #سید_محمد_خاتمی و اصلاح طلبان در سال های بعد بر مبنای پیشنهادات آن بنا شد.




#سرپل_نفوذ_در_اعضای_دفتر_رئیس_جمهور

#ابطحی پس از دوم خرداد ۷۶ و در مقام رئیس دفتر رئیس جمهور روابط خود با #جاسوسان_انگلیسی را توسعه داد. او آبان ۱۳۷۸ در جریان سفر #سیدمحمدخاتمی به فراتسه در اقامتگاه #احسان_نراقی مشاور ویژه #محمد_رضاپهلوی با علیرضا نوری زاده عامل سرویس جاسوسی Mi6 ملاقات کرد.




#مهدی_بازرگان #ماشاالله_شمس_الواعظین و #آرش_نراقی در دفتر #مجله_کیان




#سیدمحمدخاتمی شیفته سیستم حکومتی بریتانیا و ایدوئولوگهای #فراماسونر #انقلاب_باشکوه انگلیس مانند #جان_لاک بود و آنان را مظهر پیوند #دینداری و #تجددخواهی می نامید‌. سال ۱۳۸۲ نیز  #تونی_بلر نخست وزیر انگلیس صریحا از آشوبهای شبه دانشجویی در تهران حمایت میکرد .



#پرنس_چارلز به بهانه همدردی با #زلزله_زدگان_بم وارد ایران شد اما #سیدمحمدخاتمی در کاخ سعدآباد با #پرنس دیدار کرد و به او گفت؛ تجربه ملت انگلیس در استقرار #دموکراسی مهم است و #جان_لاک از پیشروان فراماسونری و برده داری متفکر پیشتاز در تحکیم مبانی دموکراسی است شما ولیعهد انگلیس شخصیتی فرهنگی و علاقه مند به #گفت_و_گوی_ادیان هستید و این آغاز #گفت_و_گوی_تمدنها_و امری مغتنم است.

در آینده نگاهی به روند بازگشت برخی عناصر مطرود فرهنگی بعد از جنگ تحمیلی خواهیم داشت.

به کوشش:  عبدالرحیم بناکار














نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین